تاسیس داروخانه توسط غیر داروساز

تاسیس داروخانه توسط غیر داروساز

تأسیس داروخانه توسط غیر داروساز در سال ‌های گذشته به راحتی امکان ‌پذیر بود، اما در حال حاضر باید بر اساس قرارداد مشارکت با یک پزشک داروساز صورت بگیرد. این شرایط راه را برای همه افراد که تمایل به اداره یک داروخانه را دارند، باز می کند. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر و آشنایی با قرارداد مشارکت داروخانه می توانید با مجموعه فام یاب کارشناسان متخصص و حرفه‌ای آن ارتباط بگیرید.

شرایط تأسیس داروخانه

معمولاً تمام فارغ التحصیلان از رشته داروسازی و رشته های مرتبط با آن خواهان تأسیس داروخانه و اداره آن هستند. همچنین دانشجویانی که در رشته های شیمی و شیمی دارویی مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده‌ اند، تمایل دارند که با تأسیس یک داروخانه خدمات خود را به شکل بهتری ارائه دهند.
شرایط تأسیس داروخانه با توجه به جمعیت هر شهر مدارک تحصیلی فرد موسس، بومی بودن آنها، داشتن سهمیه ایثارگری و جانبازان و بسیاری از موارد دیگر مشخص می شود افرادی که واجد شرایط برای درخواست مجوز داروخانه هستند. پس از محاسبه امتیاز کسب شده در مراحل مختلف می توانند تقاضای خود را به صورت کتبی به کمیسیون امور داروخانه ها ارائه کنند، تا پس از بررسی و تأیید صلاحیت آنها در صورت کسب حداقل امتیاز لازم اقدام به جمع آوری سایر مدارک دیگر کنند.
از مهمترین امتیازاتی که می تواند در روند تأیید یک فرد تأثیر بگذارند شامل موارد ذیل است:

امتیاز بومی بودن

بومی بودن متقاضی در استان و در شهرستان مورد نظر امتیازهای متفاوتی دارد که ملاک بومی بودن متقاضیان، تولد در محل یا پنج سال سابقه کار پیوسته در شغل های مربوط به داروسازی، یا پنج سال تحصیل در یکی از مقاطع تحصیلی در استان مورد تقاضا است. برای بومی در استان ۵۰ امتیاز و برای بومی بودن در شهرستان مورد نظر 100 امتیاز در نظر گرفته اند.

امتیاز شهرها

در هر شهر بر اساس جمعیت امتیازها مشخص می شود که هر چقدر میزان جمعیت شهر بیشتر باشد، امتیاز بالاتری برای آنها در نظر می گیرند.

امتیاز مدرک تحصیلی

مدرک تحصیلی یکی از ملاک های بسیار مهم برای امتیازدهی است که در هر مقطع امتیازها متفاوت است. به عنوان مثال از مدرک دیپلم امتیاز ۵۰۰ تا مدرک دکترای تخصصی داروسازی ۲۲۰۰ است.

امتیاز ویژه ایثارگران

ایثارگران و خانواده شهدا بسته به میزان درصد جانبازی و همچنین فرزند شهید همسر یا پدر مادر شهید بودن امتیازهای مختلفی دارند که به عنوان نمونه فرزند شهید دارای ۳۰۰ امتیاز است.
با توجه به تمامی ویژگی هایی که برای کسب امتیاز باید مورد بررسی قرار بگیرد، در می یابیم که شرایط تاسیس داروخانه توسط غیر داروساز پیچیده و خاص بوده و این افراد به تنهایی نمی توانند اقدام به این کار کنند. باید برای طی کردن مراحل قانونی به شکل صحیح از نیروهای متخصص و افراد کاربلد مجموعه فام یاب کمک بگیرند.

 

تاسیس داروخانه توسط غیر داروساز
تاسیس داروخانه توسط غیر داروساز

شرایط تاسیس داروخانه توسط غیر داروساز

تأسیس داروخانه مراحلی دارد که در هر مرحله پس از رسیدن به حد نصاب امتیازهای مشخص شده در آیین نامه تأسیس داروخانه نیاز به تکمیل مرحله بعدی بوده و در پایان باید مدارک در سامانه غذا و دارو ثبت شده، تا مورد بررسی قرار بگیرند. باید از سوی کمیسیون صدور و تایید پروانه راه اندازی داروخانه مورد بررسی کامل قرار بگیرند و با مشاهده محل داروخانه نیروهای داروخانه تجهیزات آن و بسیاری از موارد دیگر اقدام به صدور مجوز کنند.
تأسیس داروخانه توسط غیر داروساز در آیین نامه های قبل از سال ۱۴۰۰ به راحتی امکان پذیر بود و افراد با هر مدرکی می توانستند برای اخذ پروانه داروخانه اقدام کنند. اما از سال ۱۴۰۰ به بعد آیین نامه جدیدی تدوین شد که فقط افراد با داشتن مدرک داروسازی و فارغ التحصیلی از این رشته دانشگاهی می توانند درخواست اخذ پروانه داروخانه را داشته باشند.
برنامه سال ۱۴۰۰ برای تاسیس داروخانه ها مشخص شده که اشخاص متقاضی دریافت مجوز داروخانه باید مدرک کارشناسی تا دکتری داروسازی داشته باشند. همچنین هر فرد داروساز تنها می تواند یک پروانه افتتاح داروخانه را کسب کند و اگر پروانه تأسیس مراکز پزشکی دیگر را داشته باشد، نمی تواند برای پروانه داروخانه اقدام نماید.
اما افرادی که قبل از تصویب این آیین نامه اقدام به دریافت مجوز و افتتاح داروخانه خود کرده اند می توانند به فعالیت خود ادامه داده و پروانه آنها باطل نمی گردد.
مطابق این موارد امکان تأسیس داروخانه توسط غیر داروساز وجود ندارد، اما در صورت دریافت مشاوره های تخصصی از مراکز حرفه ای متوجه می شوید که امکان ایجاد قرارداد مشارکت در راه اندازی و اداره داروخانه برای این افراد فراهم می گردد.

بررسی قرارداد مشارکت در راه اندازی داروخانه

از سال ۱۴۰۰ که امکان تاسیس داروخانه توسط غیر داروساز وجود ندارند، قرارداد مشارکت در راه اندازی داروخانه جزء قراردادهای پرکاربرد و پرطرفدار حقوقی به شمار می رود.
این قرارداد به نوبه خود پیچیدگی های مفصلی دارد که به واسطه مسائل حقوقی مدیریتی و مالی باید توسط افراد حرفه ای و بندهای مختلف آن تعیین شود. برای اینکه یک شراکت استاندارد داشته باشید نباید بنا به صحبت و قرارهای دوستانه کار خود را آغاز کنید و نیاز است از کارشناسان متبحر مجموعه فام یاب کمک بگیرید.
در این بخش به برخی از مهمترین نکات قرارداد مشارکت برای تاسیس و راه اندازی داروخانه می پردازیم:

موضوع قرارداد

قرارداد مشارکت داروخانه باید به طور دقیق و جامع مشخص گردد و هر کدام از این افراد در زمینه اخذ مجوزهای قانونی راه اندازی تأسیس داروخانه و تأمین تجهیزات و وظایف مشخصی دارند و در وهله بعدی مدیریت و اداره داروخانه با بهره گیری از سرمایه، تخصص، تجارب و توانمندی های هر کدام از شرکا مطابق بندهای مشخص شده صورت بگیرد.

تعیین آورده و سهم شرکا

در تمامی قراردادها باید برای شروع کسب و کار و رسیدن به هدف مشخص هر کدام از طرفین آورده را داشته باشند که در این میان متخصص داروساز تجربه و دانش خود را به عنوان آورده در میان گذاشته و سرمایه دار هزینه های مربوطه را پرداخت می کند.

تقسیم سود و زیان

مهمترین انگیزه مشارکت، سود به دست آمده از این فعالیت است که باید به شکل دقیق و کامل تمام بندهای قرارداد به نحوه صحیح به سود و زیان به دست آمده از فعالیت اشاره کنند. باید به شکل دقیق و کامل مشارکت در داروخانه و اداره بخش های مختلف آن را مشخص کنند تا در مسائل جزئی اختلافات بزرگ ایجاد نشود.

 

مدارک لازم برای تأسیس داروخانه

استفاده از قراردادهای مشارکت برای تاسیس داروخانه در فام یاب

مشارکت، داشتن یک قرارداد مشخص، جامع و استاندارد است تا هر دو طرف معامله با رعایت نکات حقیقی و حقوقی، مدیریتی و مالی به بهترین شکل وظایف خود را انجام داده و بدون هیچ مشکل این مشارکت طی می شود. به خصوص در زمینه تأسیس داروخانه و اداره آن که با جان مردم سر و کار دارد، باید به تمام موارد به شکل اصولی و استاندارد دقت شود.
برای اینکه با تمام پیچ و خم های تأسیس داروخانه توسط غیر داروساز آشنا شوید و بتوانید در این زمینه فعالیت مالی خوبی داشته باشید، نیاز است از کارشناسان مجموعه فام یاب مشاوره دریافت کنید. این کارشناسان با داشتن اطلاعات کامل در زمینه قرارداد مشارکتی با پزشک داروساز زمینه های لازم برای داشتن یک قرارداد مناسب را فراهم می‌ آورد، تا هر دو طرف از سود و زیان یکسان بهره مند گردند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *