تفاوت مجوز و پروانه داروخانه

تفاوت مجوز و پروانه داروخانه

تفاوت مجوز و پروانه داروخانه بسیار زیاد بوده و برای هرکدام از این موارد باید افراد به شکل مجزا اقدام کنند. چرا که با داشتن مجوز داروخانه امکان توزیع و فروش داروها فراهم می ‌گردد و با داشتن پروانه داروخانه فرد می ‌تواند در زمینه تولید یا واردات دارو نیز فعالیت داشته باشد. برای خرید مجوز داروخانه یا انتقال پروانه داروخانه در سریع ترین زمان ممکن بهتر است با مراکز قانونی مانند فام یاب در ارتباط باشید تا از کارشناسان آن مشاوره حرفه ای دریافت کنید.

بررسی تفاوت مجوز و پروانه داروخانه

بین مجوز و پروانه داروخانه تفاوت زیادی وجود دارد، تا حدی که این دو مفهوم کاملا با هم فرق می کنند و در دو حوزه عملکردی مشخص اعطاء می شوند. برای اینکه تفاوت مجوز و پروانه داروخانه را به درستی متوجه شوید، لازم است که در ابتدا تعریف هر کدام از این دو را به درستی بدانید:

مجوز داروخانه

مجوز داروخانه یک مجوز رسمی بوده که توسط وزارت بهداشت به داروخانه ها اعطا شده و نشان دهنده صلاحیت واحد داروخانه برای فعالیت در زمینه توزیع و فروش داروها و محصولات بهداشتی است. برای دریافت مجوز داروخانه باید شرایط و ضوابط خاصی توسط وزارت بهداشت تأیید شود که می تواند مهمترین تفاوت مجوز و پروانه داروخانه هم این ضوابط باشد.

پروانه داروخانه

پروانه داروخانه یک مجوز است که به واحدهای دارویی اعطاء می شود و نشان دهنده صلاحیت واحد دارویی برای تولید داروها، واردات و توزیع آنها است. همچنین پروانه داروخانه به صاحبان آن اجازه می دهد که در زمینه تولید یا واردات دارو هم فعالیت داشته باشند. برای فعالیت در هر کدام از دو حوزه مجوز داروخانه و پروانه داروخانه نیاز است شرایط و ضوابط خاصی رعایت گردد.
در این بخش به بررسی مهمترین تفاوت مجوز و پروانه داروخانه می‌ پردازیم:

مدرک تحصیلی

برای دریافت مجوز داروخانه از مدرک دیپلم تا دکتری تخصصی می توانند اقدام کنند، اما برای گرفتن پروانه داروخانه باید حتماً دارای مدرک داروسازی و فارغ التحصیل از این رشته دانشگاهی باشند.

نوع فعالیت

افرادی که دارای مجوز داروخانه هستند می توانند اقدام به فروش داروهای مختلف کنند؛ اما افرادی که موفق به کسب پروانه داروخانه می شوند، می توانند در زمینه ترکیب داروها، تولید داروهای جدید و حتی واردات آنها به شکل حرفه‌ ای فعالیت کنند.
البته به طور حتم تفاوت های زیاد دیگری بین مجوز داروخانه و پروانه داروخانه وجود دارد که آشنایی با هر کدام از آنها می تواند به افراد کمک کند تا بهتر اقدام کنند و در این زمینه کمک گرفتن از یک مجموعه معتبر مانند فام یاب موجب می ‌شود تا کارها سریعتر پیش رود.

انتفال مجوز داروخانه
انتفال مجوز داروخانه

 

شرایط خرید مجوز داروخانه

تمام متقاضیان تأسیس داروخانه برای اطلاع از شرایط ثبت نام و چگونگی اخذ مجوز باید برخی از مدارک لازم را در سامانه مربوطه ارسال کنند. این مدارک شامل امتیازات آنها بر اساس آیین نامه های از قبل مشخص شده است. در واقع شرایط خرید مجوز داروخانه ارتباط مستقیم به شرایط و ویژگی های افراد دارند که از چه مدرک تحصیلی برخوردار بوده و در چه موقعیت جغرافیایی ساکن هستند.
دردسرهای خرید مجوز داروخانه برای داروسازان جوان و افرادی که طی کردن مسیرهای قانونی را به درستی نمی ‌دانند زیاد است، برای اینکه در دام موسسات غیرقانونی نیافتید نیاز است که حتماً با تحقیق و بررسی کاملتر و شناخت مراکز معتبری مانند فام یاب با صرف هزینه کمتر اقدام به دریافت مجوز کنید. چرا که این مجموعه با تسلط کامل بر تفاوت مجوز و پروانه داروخانه می تواند تمامی روال اداری را به بهترین شکل طی کند.
از مهمترین شرایط برای خرید مجوز داروخانه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • ارائه تصاویر تمام مدارک هویتی از قبیل شناسنامه و کارت ملی و مدارک دیگر
  • ارائه تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت
  • ارائه تصویر مدارک تحصیلی مرتبط
  • ارائه سابقه فعالیت
  • شرایط فیزیکی لازم برای محل احداث داروخانه
  • بررسی دقیق شرایط جمعیتی در محدوده جغرافیایی برای تأسیس داروخانه
  • اقدام به گرفتن موافقت کمیسیون ماده ۲۰

یک نکته مهم اینکه سابقه فعالیت در زمینه داروسازی به ازای هر سال ۱۵ امتیاز محاسبه می‌شود که با قرار گرفتن در کنار سایر امتیازها کمک می کند تا با اعتبار بیشتری مجوز داروخانه را دریافت کنید.

نحوه انتقال پروانه داروخانه

شرایط مختلفی لازم است که انتقال پروانه داروخانه صورت بگیرد اگر به تمامی قوانین آیین نامه ها و تبصره های موجود آشنایی داشته باشید، بدون کمترین مشکل می توانید اقدام به این کار نمایید. اما اغلب افراد به طور کاملا دقیق به این قوانین آشنا نیستند و در پروسه انتقال پروانه داروخانه مشکلاتی برای آنها به وجود می آید.
در صورتی که تفاوت مجوز و پروانه داروخانه برای شما کاملاً روشن باشد، اگر نیاز به انتقال یا خرید داشته باشید، می توانید آگاهانه تر اقدام کرده و با سرعت بالاتری به نتیجه دلخواه برسید.
در زمان انتقال پروانه داروخانه به برخی از مدارک برای طرح در کمیسیون نیاز است که شامل موارد ذیل است:

  • ارائه اصل پروانه تأسیس و مسئول فنی
  • درخواست رسمی ابطال مجوز تأسیس داروخانه توسط موسس و درخواست متقاضی جدید
  • تصویر صفحه اول شناسنامه موسس و متقاضی انتقال سرمایه داروخانه
  • تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت یا گواهی اشتغال به خدمت وظیفه متقاضی
  • تصویر مدرک تحصیلی متقاضی
  • فرم های تأیید شده کسب امتیاز لازم توسط متقاضی و کلیه مدارک مربوطه
  • معرفی نامه مسئول فنی
  • کپی کارت ملی موسس و متقاضی انتقال سرمایه
  • کپی برگ تشخیص صلاحیت مسئولیت فنی
  • ارائه عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد جهت متقاضی
  • تسویه حساب از شرکت های دارویی توسط موسس قبلی

ممکن است مدارک بیشتری هم برای انتقال پروانه داروخانه نیاز باشد که در صورت ارتباط با افراد متخصص و حرفه ای می توانید این مدارک را آماده کرده و در زمان کوتاه اقدام به درخواست نمایید.

 

خرید مجوز داروخانه
خرید مجوز داروخانه

خرید و انتقال مجوز داروخانه با فام یاب

تمامی اشخاص واجد شرایط که با کسب حداقل امتیاز می ‌توانند برای درخواست مجوز داروخانه و همچنین درخواست پروانه داروخانه اقدام کنند. نیاز به دریافت مشاوره های حرفه ‌ای دارند، تا مشکلی در روال کارهای اداری آنها ایجاد نشود.
مجموعه فام یاب جزء مراکز تخصصی و حرفه ‌ای است که در زمینه های مختلف مجوزهای مراکز درمانی و دارویی مانند بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و داروخانه ها می توانند به افراد حقیقی و حقوقی کمک کنند. کافیست با کارشناسان این مجموعه ارتباط بگیرید، تا ضمن دریافت اطلاعات کامل در مورد تفاوت مجوز و پروانه داروخانه و نحوه درخواست و انتقال آن به افراد دیگر بهترین روش برای شما پیشنهاد گردد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *