سود داروخانه چقدر است؟

سود داروخانه چقدر است؟

بر اساس باور بسیاری از افراد، فارغ‌التحصیل شدن از رشته داروسازی و تاسیس یک داروخانه می‌تواند کسب و کاری پر درآمد باشد اما سود داروخانه چقدر است؟ آیا این سود به اندازه‌ای هست که ارزش تلاش و سرمایه‌گذاری برای آن را داشته باشد؟ در ادامه این مقاله همراه فامیاب باشید چرا که قصد داریم به بررسی این موارد بپردازیم.

سود داروخانه چقدر است؟

دارو و اقلام بهداشتی را می‌توان یکی از بخش‌های جدانشدنی زندگی مردم جامعه دانست. تقاضای بالا برای این محصولات، سبب شده تا بسیاری از افراد با هدف کسب درآمد بالا از تاسیس داروخانه‌ها، به تحصیل در رشته داروسازی بپردازند. اما یکی از سوالات بسیار رایج برای این افراد آن است که سود داروخانه چقدر است؟ آیا ارزش دارد تا برای تحصیل در این رشته، این همه تلاش و هزینه کنند؟ همانطور که گفتیم از آنجایی که محصولات دارویی و بهداشتی در دسته اقلام ضروری قرار می‌گیرند، بنابراین همواره در سبد خرید افراد جامعه حضور دارند. اما اطلاع از سود و درآمد یک داروخانه امری است که به سادگی امکان‌پذیر نمی‌باشد. در ادامه این مقاله، مواردی را بررسی خواهیم کرد که به طور مشخص، روی حاشیه سود و درآمدهای داروخانه‌ها در سراسر کشور تاثیر دارند.

 

سود داروخانه 1402
سود داروخانه 1402

 

هزینه تأسیس داروخانه چقدر است؟

طبیعتا افتتاح یک داروخانه همانند راه‌اندازی هر کسب و کار دیگری، نیاز به سرمایه اولیه، مهارت، دانش و البته تجربه کافی دارد. همچنین به منظور آنکه بتوانید یک داروخانه تاسیس کنید، واجب و ضروری است که در یکی از رشته‌های مرتبط، مدرک تحصیلی لازم را کسب نموده باشید. در نظر داشته باشید بدون وجود این مدرک، وزارت کار به شما اجازه فعالیت و افتتاح داروخانه را نخواهد داد.
داروسازان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط برای تاسیس داروخانه نیاز است تا سرمایه لازم را برای چندین فاکتور مهم تامین کنند. برخی از این فاکتورها عبارتند از:

  • خرید یا اجاره محل مناسب برای تاسیس داروخانه
  • دریافت مجوزهای لازم
  • استخدام و بیمه پرسنل
  • طراحی و اجرای دکوراسیون
  • تهیه رایانه و دستگاه کارتخوان
  • سفارش دارو
  • تأمین انبار
  • آموزش پرسنل
  • تبلیغات
  • نورپردازی
  • کفپوش
  • سیستم تهویه

برای آنکه بتوانید یک داروخانه شکیل و زیبا را افتتاح کنید می‌بایست هزینه لازم برای این موارد را اولویت‌بندی نموده و آنها را تامین کنید.

میانگین درآمد داروخانه چه میزان است؟

برای آنکه بتوانید یک داروخانه را تاسیس کنید می‌توانید مجوز تاسیس را دریافت کرده و یا آن را خریداری کنید. در هر صورت، خبر خوب این است که پس از افتتاح داروخانه، شاهد بازگشت سرمایه اولیه خود، آن هم در مدت کوتاهی خواهید بود. اگر به تازگی از رشته‌ داروسازی فارغ‌التحصیل شدید توصیه می‌کنیم به منظور دریافت مجوز خام، مراحل ثبت نام را طی کرده و منتظر نوبت خود بمانید در غیر این صورت می‌توانید با اطلاع از شرایط خرید مجوز داروخانه، اقدام به خرید نمایید. حال بگذارید نگاهی به میانگین درآمد داروخانه‌ها در کشور بیندازیم.
بر اساس آمار و ارقام به دست آمده، میانگین درآمد یک داروخانه در شهر تهران، چیزی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان در ماه برآورد شده است که از این رقم، چیزی در حدود 35 میلیون تومان، به عنوان سود خالص در نظر گرفته می‌شود. لازم به ذکر است این رقم، برای تمامی داروخانه‌ها یکسان نیست. برای مثال، سود یک داروخانه قدیمی می‌تواند در حدود 200 میلیون تومان و سود داروخانه‌ای که به تازگی تاسیس شده، می‌تواند در حدود 15 میلیون تومان باشد.
در شهرستان‌ها نیز، این آمار و ارقام تا حدودی ثابت هستند و از این نظر، با شهر تهران تفاوتی ندارند. آنچه به عنوان حاشیه سود درآمد ماهیانه یک داروخانه در نظر گرفته می‌شود، تنها از فروش دارو به دست آمده است و فروش اقلام آرایشی و بهداشتی و یا تجهیزات درمانی، در نظر گرفته نمی‌شود. طبیعتا هرچه سطح رفاهی ساکنین شهرها و شهرستان‌ها بیشتر باشد، درآمد و سود داروخانه نیز افزایش خواهد یافت. برای مثال، در شهرستان‌های کوچک و کم‌جمعیت، افراد، قدرت خرید لوازم آرایشی و بهداشتی را ندارند. به این ترتیب، درآمد داروخانه نیز کاهش خواهد یافت. بر اساس آمار موجود، میانگین سود خالص داروخانه‌های فعال در کشور، چیزی در حدود 30 میلیون تومان در ماه برآورد شده است. در ادامه، شما را با برخی عوامل موثر بر این درآمد آشنا خواهیم کرد.

 

درآمد داروخانه 1402
درآمد داروخانه 1402

 

چه عواملی روی سود و درآمد داروخانه تاثیر دارند؟

همانطور که گفته شد، برای آنکه بتوانید یک داروخانه تاسیس کنید نیاز دارید تا بودجه نسبتا زیادی در نظر بگیرید اما باید گفت در صورت سرمایه‌گذاری صحیح، تمام سرمایه اولیه شما باز خواهد گشت و می‌توانید به سود زیادی دست یابید. با این حال، باید گفت عواملی وجود دارند که به طور مستقیم روی این میزان سود تاثیر دارند که در این بخش نگاهی به آنها خواهیم انداخت:

فروش اقلام جانبی

نحوه محاسبه سود داروخانه بدین‌گونه است که فروش داروهای وارداتی حداکثر 12 درصد و فروش داروهای داخلی 20 درصد برای یک داروخانه سودآوری خواهد کرد. به همین دلیل، بسیاری از داروخانه‌ها، فروش، درآمد و سود خود را تنها به داروهای دولتی و داخلی محدود کرده‌اند.

محل و موقیعت داروخانه

طبیعتا هرچه داروخانه در مناطق بهتری از شهر قرار داشته باشند سود و درآمد بالاتری خواهند داشت.

تامین کالا و موجودی

تصور کنید که برای تهیه یک دارو، ناچار شدید تا تمام داروخانه‌های شهر را بگردید اما نتوانید داروی مورد نظرتان را پیدا کنید. این امر تا حدی سبب نارضایتی مشتریان می‌گردد به طوری که در دفعات بعدی، داروخانه شما را برای خرید دارو انتخاب نخواهند کرد. بنابراین تامین کالا و تکمیل موجودی انبار، یکی از عواملی است که نقش مهمی در افزایش سود و فروش شما خواهد داشت.
در کنار مواردی که عنوان شد، شبانه روزی بودن داروخانه و همچنین بازاریابی و تبلیغات با بیلبورد و پخش تراکت نیز می‌توانند تاثیر زیادی بر روی میزان فروش و سود داروخانه‌ها داشته باشند.

کلام آخر

در این مقاله از فامیاب در مورد اینکه سود داروخانه چقدر است و چه عواملی بر روی آن موثر هستند صحبت کردیم. در مجموعه فامیاب، کارشناسان و متخصصان ما آماده ارائه مشاوره در زمینه فروش و انتقال سهام و سرمایه داروخانه‌ها به شما عزیزان می‌باشند. برای دریافت مشاوره با گروه تخصصی پزشکی و دارویی فام یاب تماس بگیرید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *