آیین نامه تاسیس داروخانه های بیمارستانی

آیین نامه تاسیس داروخانه های بیمارستانی

آیین نامه تاسیس داروخانه های بیمارستانی در راستای اهداف برنامه سوم توسعه مبنی بر بهینه سازی ارائه خدمات در واحدهای بهداشتی و درمانی دولتی به گونه ای تنظیم شده که تصدی گری دولت در بخش درمان و بستری کمتر شده و اغلب واگذاری ‌ها به بخش های تعاونی و خصوصی صورت می گیرد. برای اینکه با تمام بخش های آیین نامه تاسیس داروخانه در محیط بیمارستان یا تبصره های گوناگون آن آشنا شوید، نیاز است که از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید که مجموعه فام یاب و کارشناسان آن به بهترین شکل به شما کمک می کنند.

تعاریف و مفاهیم لازم برای تاسیس داروخانه بیمارستانی

مطابق آیین نامه تاسیس داروخانه های بیمارستانی جدید افرادی که جزء دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی نیستند، می توانند اقدام به درخواست مجوز برای تاسیس داروخانه در محیط بیمارستان و مراکز درمانی کنند.
اگر دریافت مجوز برای تاسیس داروخانه بیمارستان را دارد نیاز است تا با برخی از تعاریف و مفاهیم پایه ای آشنا شوید که در ادامه به معرفی چند مورد مهم آن می پردازیم:

داروخانه بیمارستانی

داروخانه بیمارستانی به محل مجاز برای نگهداری دارو ها عرضه آنها و همچنین ارائه ملزومات دارویی و لوازم مصرفی و تجهیزات پزشکی و اقلام بهداشتی گفته می شود و تمام این اقلام مطابق آیین نامه های مشخص شده در داروخانه بیمارستان ارائه می گردند.

کمیته واگذاری

گروهی از افراد که شامل نماینده، رئیس دانشگاه، معاون پشتیبانی، حراست دانشگاه، معاون غذا و دارو، کارشناس امور حقوقی، مدیر خدمات پشتیبانی، مدیر امور مالی دانشگاه و رئیس بیمارستان که قرار است داروخانه در آن احداث و واگذار شود را شامل می گردد که تمامی آیین نامه های مشخص شده زیر نظر این افراد است.

مستاجر

به متقاضی حقیقی یا حقوقی که پس از تایید صلاحیت در کمیسیون قانونی مطرح در ماده ۲۰ قانون مقررات امور پزشکی و دارویی اقدام به تاسیس داروخانه در محیط بیمارستان می کند گفته می شود.

واگذاری داروخانه

برای واگذاری داروخانه به فرد مستاجر برای مشارکت باید یک قرارداد تنظیم شود که این قرارداد شامل اجاره مکان داروخانه بیمارستانی با نظر کمیته مربوطه و مطابق قوانین و مقررات قرار گرفته در آیین نامه صورت می گیرد.

 

آیین نامه تاسیس داروخانه های بیمارستانی

آیین نامه تاسیس داروخانه های بیمارستانی

زمانی که اشخاص قصد تاسیس داروخانه های بیمارستانی را دارند، نیاز است که برخی از آیین نامه های مطرح شده را به درستی بشناسند که در صورت داشتن صلاحیت های قانونی اقدام به درخواست نمایند.
آیین نامه تاسیس داروخانه بیمارستان ممکن است در طی جلسات مختلف تغییر پیدا کند، نیاز است که حتماً از کارشناسان متخصص کمک بگیرید که مجموعه فام یاب یکی از بهترین ها شناخته می شود. در ادامه به چند مورد از مهمترین آیین نامه تاسیس داروخانه های بیمارستانی به طور کلی می پردازیم:

شرایط بیمارستان برای واگذاری داروخانه

رئیس بیمارستان باید تمام حساب های درآمد و هزینه داروخانه را از سایر حسابهای بیمارستان جدا کند و مطابق مستندات، گزارش کامل به معاونت غذا و دارو دانشگاه ارائه دهند.

نیاز است که یک مکان مشخص برای داروخانه در نظر گرفته و به مستاجر معرفی شود و همچنین انبار مجزا برای داروخانه اختصاص بدهند.

وضعیت بدهی های بیمارستان قبل از انتقال داروخانه به بخش خصوصی باید به صورت ریز و دقیق مشخص گردد.

برای مشخص شدن قیمت پایه مجوز داروخانه بیمارستان نیاز است که تعداد نسخه بستری و سرپایی گردش ریالی و سایر اطلاعات از قبل مشخص شود، چرا که این موارد در تعیین قیمت پیشنهادی متقاضیان برای شرکت در مزایده مهم است.

شرایط عمومی متقاضی واگذاری داروخانه بیمارستانی

افرادی که برای درخواست تاسیس داروخانه بیمارستانی اقدام می کنند، باید از برخی شرایط عمومی برخوردار باشند که در ادامه چند مورد آن را ذکر می کنیم:

  • داشتن صلاحیت عمومی مانند عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد، تابعیت ایرانی
  • نداشتن تعهد خدمات قانونی و خدمت نظام وظیفه و مشغول نبودن در یکی از ارگان های دولتی
  • نداشتن هیچگونه مجوز تاسیس موسسه پزشکی
  • داشتن گواهی حسن سوابق خدمات مرتبط دارویی
  • داشتن پروانه دائم داروسازی
  • تایید شدن شرایط متقاضی بنا بر اشخاص حقیقی و حقوقی

بررسی تبصره های مهم و ضروری برای تاسیس داروخانه بیمارستانی

به غیر از آیین نامه تاسیس داروخانه های بیمارستانی تبصره های مختلفی هم به هر کدام از بندهای آیین نامه اضافه می شود که رعایت این تبصره ها با توجه به شرایط و محیط ضرورت دارد چرا که با بررسی دقیق به قوانین اضافه شده اند.
در این بخش به بررسی برخی از تبصره های مهم و ضروری برای احداث و تاسیس یک داروخانه می پردازیم:

  • تأمین دارو و ملزومات دارویی و لوازم و تجهیزات پزشکی از نمایندگی های رسمی و اصلی وارد کننده ها و شرکت های مجاز پخش دارو ضروری است.
  • تأمین نیروی انسانی آموزش دیده و دارای صلاحیت مورد نیاز و مسئول فنی به عهده تاسیس کننده داروخانه است.
  • تعداد پرسنل غیر داروساز شاغل در داروخانه باید برای هر 50 تخت بیمارستان حداقل یک نفر در هر شیفت فعال باشند.
  • موسس داروخانه باید تمامی مستندات مالی از جمله فاکتورهای خرید را به بازرسی دانشگاه و وزارت بهداشت ارائه کند.
  • پس از پایان قرارداد در صورت تمدید نشدن باید ارزش کل موجودی داروخانه اعم از دارو و ملزومات دارویی، لوازم و تجهیزات پزشکی با تاریخ اعتبار ۶ ماهه و بالاتر با حضور نماینده کمیته واگذاری مرکز درمانی و مستاجر صورت برداری و ارزش ریالی آن به قیمت روز محاسبه شود.
  • حضور مسئول فنی و نماینده مستاجر به صورت دائم در محیط داروخانه الزامی است.

به طورکلی تبصره ها و آیین نامه تاسیس داروخانه های بیمارستانی بسیار گسترده است که امکان ذکر و بررسی کامل و دقیق آنها میسر نیست، برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران حرفه ای و متخصص فام یاب در ارتباط باشید.

 

دریافت مجوز تأسیس داروخانه در بیمارستان
دریافت مجوز تأسیس داروخانه در بیمارستان

آسان ترین راه دریافت مجوز تاسیس داروخانه بیمارستانی با فام یاب

تاسیس داروخانه بیمارستانی که جزء اهداف بسیاری از پزشکان داروساز و افراد فعال در این زمینه است، راه های مختلفی وجود دارد که یکی از آسان ترین آنها انتخاب یک شرکت مشاوره معتبر مانند فام یاب است.
فام یاب در زمینه خرید مجوز داروخانه انتقال آن و تمامی مجوزهای مورد نیاز در حوزه خدمات پزشکی و دارویی فعالیت می کند. به آسانی می توانید با کارشناسان این مجموعه ارتباط بگیرید و پس از ارائه مشخصات و ویژگی های خود برای دریافت مجوز داروخانه اقدام کنید. البته آشنایی با آیین نامه تاسیس داروخانه های بیمارستانی کمک زیادی به افراد می کند، تا در هر مرحله بهترین شکل عمل کنند که این مطالب را با جدیدترین تغییرات در جزئیات می توانید از کارشناسان متبحر مجموعه دریافت نمایید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *