جدیدترین آیین نامه تاسیس داروخانه

جدیدترین آیین نامه تاسیس داروخانه

جدیدترین آیین نامه تاسیس داروخانه به عنوان گامی رو به جلو شناخته می شود که در این ضوابط و مقرراتی که به اسم مانع تعریف شده‌اند، برداشته می ‌شوند و مطابق این آیین نامه های جدید سیستم تاسیس داروخانه ها هدفمندتر شده است. در صورتی که نیاز به داشتن اطلاعات کامل در مورد نحوه امتیاز دهی شهرها، قوانین و مقررات تاسیس داروخانه، وظایف موسس و بسیاری از موارد دیگر دارید. بهتر است با یک مجموعه حرفه ای مانند فام یاب در این زمینه مشورت بگیرید، تا تمام قوانین الزامی را برای مدیریت بهتر محیط داروخانه دریافت کنید.

شرایط تاسیس داروخانه در ایران

معمولاً مهمترین هدفی که هر دانشجوی رشته داروسازی یا شیمی دارویی دارد، تاسیس داروخانه است. اما دریافت مجوزهای لازم برای تاسیس داروخانه به سادگی میسر نیست و باید شرایط و امتیاز بندی های خاصی را طی کنید که این امتیازها از طرف سازمان دارو و غذای ایران اعلام می شود.
معمولاً امتیاز محاسبه شده برای تاسیس داروخانه با توجه به جمعیت شهر، مدرک تحصیلی فرد، بومی بودن شخص و برخوردار بودن از برخی سهمیه های خاص مانند ایثارگران اعضای هیات علمی و موارد دیگر متفاوت است. نکته مهم این است که در ابتدا شرایطی برای ثبت نام متقاضیان وجود دارد که موجب شده تا تنها افراد واجد شرایط امکان اخذ مجوز تاسیس داروخانه را بگیرند.
بهتر است افرادی که قصد تقاضای تاسیس داروخانه را دارند، ابتدا اقدام به مطالعه شرایط و امتیازهای هر مرحله نمایند و سپس نسبت به مطالعه جدیدترین آیین نامه تاسیس داروخانه اقدام کنند، چرا که در آخرین آیین نامه نحوه امتیازدهی تفاوت زیادی با شیوه های گذشته دارد.

تأسیس داروخانه

 

جدیدترین آیین نامه تاسیس داروخانه

آیین نامه های تاسیس داروخانه باید با نگاه خدمات محور و عدالت گستر مشخص شوند و به هیچ عنوان نباید به داروخانه ها نگاه اقتصادی و سرمایه محور داشت. چرا که این مراکز به شکل مستقیم با سلامت جامعه در ارتباط هستند؛ از آنجا که دارو به عنوان یک کالای استراتژیک نباید در دست چند سرمایه دار قرار بگیرد، به همین دلیل شبکه توزیع دارو باید به شکل سلامت کار کند تا در شرایط بحرانی به بهترین شکل اوضاع را مدیریت نمایند.
جدیدترین آیین نامه تاسیس داروخانه موارد ذکر شده که امید به تحول بزرگی در نحوه ارائه خدمات دارویی می باشد که دو اجبار بسیار مهم در این آیین نامه جدید حذف شده است. حذف این دو مورد موجب شده تا قیمت‌ های نجومی پروانه‌ های تاسیس داروخانه شکسته شود و اجازه فعالیت نیروهای دلسوز و با انگیزه که از دانش کامل هم برخوردارند، به افراد ماهر داده شود که این دو عامل به شرح ذیل است:

حذف حد نصاب جمعیت

حذف کردن حد نصاب جمعیت در مناطق مختلف موجب شده تا داروخانه ‌ها از دیدگاه تجاری خارج شده و بیشتر به ارائه خدمات بهتر توجه کنند که دیگر خبری از قیمت ‌های نجومی پروانه ‌های داروخانه نیست و دلالان و واسطه ها نمی توانند به خاطر منافع شخصی خود سلامت مردم را به خطر بیندازد.

حذف فاصله بین دو داروخانه

با برداشته شدن حذف فاصله بین دو داروخانه گام بسیار بزرگی در فضای پویای داروخانه ها برداشته شده و داروخانه ها ملزم به ارائه خدمات صحیح اصولی و مطابق منشور حقوق بیماران هستند؛ چرا که با رعایت نکردن هر کدام از این موارد از لحاظ منافع مالی بسیار متضرر می شوند.
جدیدترین آیین نامه تاسیس داروخانه اجازه ارائه خدمات در داروخانه مانند انجام واکسیناسیون ها، تست های تشخیص سریع مردم می توانند خدمات گسترده ‌تری را دریافت کنند. با حضور داروسازها در داروخانه امکان تجویز دارو زیر نظر آنها موجب شده، تا هزینه کمتری به افرادی که با مراکز سلامت فاصله زیادی دارند وارد گردد.

عوامل مهم در جمع آوری امتیاز برای تاسیس داروخانه

زمانی که قصد تاسیس داروخانه را دارید نیاز است که برخی از قوانین و مقررات و آیین نامه های مختلف برای دریافت مجوز را بدانید، تا متناسب با این آیین نامه ها اقدام به جمع آوری مدارک مورد نیاز کنید. در طی جدیدترین آیین نامه تاسیس داروخانه برخی از قوانین گذشته اصلاح شده و ساز و کارهای بهتری برای دسترسی سریعتر و آسانتر بیماران به داروخانه لحاظ گردیده است.
برای اینکه یک شخص بتواند امتیاز مورد نیاز برای تاسیس داروخانه را به دست آورد، باید به عامل های مهمی توجه داشته باشد که برخی از این عامل ها را در ادامه بررسی می کنیم:

امتیاز شهرها

برای هر شهر امتیاز خاصی وجود دارد که اشخاص واجد شرایط پس از کسب و تایید صلاحیت از طریق کمیسیون امور داروخانه باید اقدام به جمع آوری این امتیازها کند و معمولاً این امتیاز بر اساس جمعیت شهرها مشخص می گردد.

امتیاز مدرک تحصیلی

افراد از مدرک دیپلم تا مدرک دکترای تخصصی داروسازی می توانند اقدام به دریافت مجوز داروخانه نمایند؛ اما هر کدام از این مدارک و مدت زمان کسب آنها تأثیر مستقیم بر روی امتیاز نهایی دارد.

امتیاز بومی بودن

یکی دیگر از قوانین مهم که مد نظر قرار می گیرد، امتیاز مقیم بودن موسس داروخانه است که باید حداقل ۵ سال در محل مورد نظر سابقه کار داشته باشد و یا پنج سال سابقه تحصیلی در یکی از مقاطع تحصیلی را در این استان داشته باشد.

امتیاز خانواده ایثارگران و شهدا

یکی از جدیدترین آیین نامه تاسیس داروخانه در نظر گرفتن امتیاز ویژه برای ایثارگران و خانواده شهدا است که بسته به درصد جانبازی افراد این امتیازها تغییر پیدا می ‌کند و البته نسبت فرد با جانباز یا شهید هم متفاوت است.

 

آئین نامه تأسیس داروخانه ها
آئین نامه تأسیس داروخانه ها

گرفتن مجوز داروخانه به سادگی با فام یاب

تا اینجا دریافتیم که هر فرد که قصد تقاضا برای دریافت مجوز داروخانه را دارد، باید از برخی فیلترها عبور کرده و همچنین به قوانین و مقرراتی که برای دریافت مجوز مشخص کرده اند، آشنا باشد.
ممکن است همه افراد در حالت عادی نتوانند آیین نامه ها و ضوابط گوناگون را تشخیص دهند، به همین سبب دریافت مشاوره تخصصی از افراد کاربلد در این حوزه ضرورت دارد که مجموعه فام یاب یکی از این مراکز تخصصی است.
برای اینکه با جدیدترین آیین نامه تاسیس داروخانه و تمامی پیچ و خم های موجود در طی این مسیر آشنا شوید و به خوبی از تمامی این مراحل عبور کنید، بهتر است با کارشناسان این مجموعه ارتباط بگیرید. این کارشناسان با داشتن تسلط کامل بر روی تمامی تبصره ها و آیین نامه های جدید و قدیم بهترین راه حل ممکن را به شما پیشنهاد می دهند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *