تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی

تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی

تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی باید از چندین شرط مهم برخوردار باشد که مهمترین آنها داشتن مسئول فنی برای ساعات شب است. مسئله مهم این است که هر فردی در هر منطقه نمی تواند امکان درخواست مجوز داروخانه شبانه روزی را بدهد، بلکه بر اساس برخی از ضوابط از قبل مشخص شده در فاصله های مکانی مشخص امکان تأسیس داروخانه شبانه روزی وجود دارد. در صورتی که به عنوان آشنایی با ضوابط تاسیس داروخانه شبانه روزی هستید، برای اینکه حداقل مساحت داروخانه ها با یکدیگر و سایر موارد مهم را بدانید، بهتر است با کارشناسان مجموعه فام یاب در ارتباط باشید.

ضوابط تاسیس داروخانه شبانه روزی چیست؟

آیین نامه ای که برای تاسیس داروخانه مشخص شده، زیر نظر سازمان غذا و دارو و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تدوین شده است که برای تأسیس داروخانه با کارکردهای مختلف قوانین و مقررات را در نظر گرفته اند که رعایت همه این موارد موجب می ‌شود تا در نهایت خدمات دهی به بیماران و مراجعه کنندگان به بهترین شکل صورت بگیرد.
آشنایی با ضوابط تأسیس داروخانه شبانه روزی برای افرادی که قصد درخواست برای دریافت مجوز داروخانه های شبانه روزی را دارند، ضروری است تا بتوانند در هر بخش تمام آنچه مدنظر است را تهیه کنند، حتی این قوانین برای تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی هم ضرورت دارد.
در این بخش به بررسی برخی از مهمترین ضوابط تأسیس داروخانه شبانه روزی می پردازیم:

حد نصاب جمعیتی برای داروخانه شبانه روزی

تا ۶۵ هزار نفر جمعیت شهر یا روستا یک داروخانه شبانه روزی به تشخیص دانشگاه تاسیس می شود.

فاصله داروخانه شبانه روزی از یکدیگر

فاصله داروخانه های شبانه روزی از یکدیگر بر مبنای جمعیت شهرها مشخص می شود که تا ۲۵۰ هزار نفر جمعیت با فاصله ۲۵۰ متر از یکدیگر از ۲۵۰ هزار نفر تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت در فاصله های ۵۰۰ متری از یکدیگر و از ۵۰۰ هزار نفر تا یک میلیون نفر جمعیت در فاصله های ۱۰۰۰ متر و از یک میلیون جمعیت بالا در فاصله های ۱۵۰۰ متری می توان داروخانه های شبانه روزی احداث کرد.

 

ضوابط تأسیس داروخانه شبانه روزی
ضوابط تأسیس داروخانه شبانه روزی

ساعات کار مسئول فنی داروخانه شبانه روزی

در داروخانه شبانه روزی باید حتماً یک مسئول فنی برای شیفت شب معرفی شود و ساعت کار این مسئول ۱۲ ساعت است. اما در داروخانه هایی که مسئول فنی کار دیگری هم انجام می دهد، باید حداقل ۸ ساعت فعال باشد.

یک تبصره مهم برای داروخانه های معمولی این است که در مناطقی که داروخانه شبانه روزی وجود ندارد، یا تعداد داروخانه های شبانه روزی به اندازه کافی نیست در مقاطع زمانی خاص داروخانه های روزانه دایر در محل موظفند طبق برنامه اعلام شده از سوی دانشگاه به صورت کشیک نیاز بیماران به خدمات دارویی را تأمین کنند. در چنین شرایطی است که آشنایی کامل با تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی به صاحبان آنها کمک می کند تا ضمن ارائه خدمت رسانی بهتر درآمد بالاتری هم به دست آورند.

حداقل مساحت داروخانه چقدر است؟

زمانی که قصد دریافت مجوز داروخانه را دارید نیاز است که برای بخش‌های مختلف داروخانه فضای کاربردی در نظر بگیرید. داروخانه ها به غیر از دریافت و تحویل نسخه بیماران باید یک محل برای مشاوره دارویی و تحویل داروهای o-t-c به بیماران داشته باشند. همچنین باید در هنگام محاسبه محل داروخانه ابعاد و اندازه دستگاه های نرم افزاری و سخت افزاری نیز مدنظر قرار بگیرد، چرا که بخش مهمی از کار در داخل این محیط با کمک دستگاه ها صورت می گیرد.
همچنین در داروخانه ها باید یک فضای خاص برای نگهداری داروها مانند انبار یا بالکن در نظر گرفته شود، تا همیشه دارو در دسترس پرسنل داروخانه و بیماران قرار بگیرد.
بسته به محیط داروخانه معمولی، داروخانه آموزشی یا داروخانه شبانه روزی حداقل مساحت داروخانه تغییر پیدا می کند. به طور کلی حداقل مساحت کف داروخانه نیمه وقت و روزانه ۳۰ متر مربع در شهرها و ۲۰ متر مربع در روستاها در نظر گرفته می شود. برای داروخانه شبانه روزی ۴۵ متر مربع در شهرها و ۳۰ مترمربع در روستاها در نظر گرفته می شود.
ملاک تعیین مساحت داروخانه کارشناسی از محل یا سند مالکیت آن است که با ارائه به مراکز ذیصلاح می توانید اقدام به دریافت مجوز و تأسیس داروخانه بر طبق قوانین دیگر نمایید. با توجه به این مطلب دریافتیم که برای تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی نیاز است که در ابتدا مساحت مد نظر تأمین گردد.

نحوه تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی

در صورتی که افراد مجوز تاسیس داروخانه روزانه را گرفته و مشغول فعالیت هستند، برای تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی باید چند مرحله را طی کنند که در ادامه به چند مورد مهم آن می‌ پردازیم:

  • در صورتی که افراد مجوز تاسیس داروخانه روزانه را گرفته و مشغول فعالیت هستند برای تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی در ابتدا باید موسس داروخانه درخواست برای تبدیل داروخانه به صورت کتبی بدهند، تا مدیر غذا و داروی دانشگاه در خصوص این موضوع بتواند بررسی ‌های لازم را انجام داده و نظر قطعی را اعلام کند.
    بطور کلی برای تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی باید برخی از ویژگی های مد نظر را مهیا سازید که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:
  • انجام تمامی اصلاحات لازم در خصوص امکان صدور پروانه تاسیس داروخانه شبانه روزی به صورت یک ساله در سامانه مدیریت امور داروخانه ها صورت می گیرد، تا پس از تایید یکسال امکان تمدید بیشتر مجوز داروخانه مهیا گردد.
  • نیاز است که حتماً موسس داروخانه حداقل ۸۰۰ امتیاز ارزشیابی را کسب کند و حدود یک سال از شروع فعالیت داروخانه روزانه گذشته باشد.
  • نیازی به دادن تعهد محضری وجود ندارد؛ اما نیاز است که حتماً ضوابط و مقررات توسط موسس داروخانه به طور کامل رعایت شود.
  • با معرفی مسئول فنی دوم برای شیفت شب به کمیسیون دانشگاه با تبدیل وضعیت داروخانه شبانه روزی رای داده و اقدام به اصلاح مهر، سربرگ و تابلوی داروخانه و همچنین شروع تاریخ فعالیت به صورت شبانه روزی می کند که برخی از این کارها باید توسط موسس داروخانه انجام شده و به اطلاع معاونت غذا و داروی دانشگاه برساند.
نحوه تبدیل داروخانه روزانه به شبانه
نحوه تبدیل داروخانه روزانه به شبانه

دریافت مجوز داروخانه روزانه و شبانه روزی با کمک فام یاب

برای دریافت مجوز داروخانه روزانه یا شبانه ضوابط و مقررات خاصی وجود دارد که آشنایی کامل با آنها موجب می شود افراد با سرعت بالاتری مراحل اداری را طی کرده و به اهداف خود برسند، چرا که ضوابط تأسیس داروخانه شبانه روزی پیچیدگی‌های خاصی دارد.
مجموعه فام یاب یکی از مراکز تخصصی در زمینه دریافت مجوز داروخانه، مراکز درمانی و بیمارستانی و مواردی از این قبیل است که با تسلط کامل بر روی تمامی قوانین و مقررات بهتر می توانند به متقاضیان دریافت مجوز داروخانه کمک کنند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *